

B-Mærket's tryghedspulje
Din ekstra tryghed for et sikkert bureausamarbejde
Hvad er B-mærkets Tryghedspulje?
Hvad er B-mærkets Tryghedspulje?
B-mærkets Tryghedspulje er en fælles, frivillig pulje til at skabe ekstra sikkerhed for virksomheder, der arbejder med B-mærkede bureauer.
Puljen er ikke en forsikring. Den giver mulighed for, at B-mærket efter konkret vurdering kan yde en frivillig kompensation, når der er dokumenteret væsentlig misligholdelse fra et certificeret bureau.
Der gives op til 20.000kr pr sag.






Hvem kan få gavn af denne?
Hvem kan få gavn af denne?
Puljen gælder for virksomheder, der har indgået samarbejde med et bureau, som både er:
Certificeret af B-mærket
Certificeret af B-mærket
Certificeret af B-mærket
Aktivt medlem af ordningen
Aktivt medlem af ordningen
Aktivt medlem af ordningen
I overensstemmelse med B-mærkets kontraktstandarder
(fx dataejerskab og gennemsigtige vilkår)
I overensstemmelse med B-mærkets kontraktstandarder
(fx dataejerskab og gennemsigtige vilkår)
I overensstemmelse med B-mærkets kontraktstandarder
(fx dataejerskab og gennemsigtige vilkår)
Samarbejder med ikke-certificerede bureauer er ikke omfattet.
Hvad kan puljen hjælpe med?
Hvad kan puljen hjælpe med?
Puljen kan — efter konkret vurdering — yde frivillig kompensation i tilfælde, hvor en kunde kan dokumentere væsentlig misligholdelse fra bureauets side. Typiske eksempler er: manglende levering af aftalt scope, overtrædelse af kundens ejerskab til data/konti (de overleverer ikke kontoen), eller gentagen undladelse af at afhjælpe fejl efter skriftlig påmindelse.
Bemærk: Enhver udbetaling fra puljen er frivillig. Kunden har ingen automatisk juridisk ret til dækning.



Hvordan virker processen?
Hvordan virker processen?
Bemærk: Enhver udbetaling fra puljen er frivillig. Kunden har ingen automatisk juridisk ret til dækning.
1
Indberetning
Kunden sender skriftlig klage til B-mærket med kontrakt, korrespondance og anden relevant dokumentation.
1
Indberetning
Kunden sender skriftlig klage til B-mærket med kontrakt, korrespondance og anden relevant dokumentation.
1
Indberetning
Kunden sender skriftlig klage til B-mærket med kontrakt, korrespondance og anden relevant dokumentation.
2
Partshøring
Bureauet får mulighed for at kommentere – minimum 5 arbejdsdage.
2
Partshøring
Bureauet får mulighed for at kommentere – minimum 5 arbejdsdage.
2
Partshøring
Bureauet får mulighed for at kommentere – minimum 5 arbejdsdage.
3
Vurdering
B-mærket vurderer dokumentation, kontrakt og parternes bemærkninger. Målet er altid at få sagen løst direkte mellem parterne først.
3
Vurdering
B-mærket vurderer dokumentation, kontrakt og parternes bemærkninger. Målet er altid at få sagen løst direkte mellem parterne først.
3
Vurdering
B-mærket vurderer dokumentation, kontrakt og parternes bemærkninger. Målet er altid at få sagen løst direkte mellem parterne først.
4
Afgørelse
Hvis misligholdelse konstateres, kan B-mærket udstede påbud til bureauet om afhjælpning eller kompensation i overensstemmelse med medlemsbetingelserne. Hvis sagen ikke kan løses, kan B-mærket beslutte at yde frivillig kompensation fra Tryghedspuljen, hvis midler forefindes.
4
Afgørelse
Hvis misligholdelse konstateres, kan B-mærket udstede påbud til bureauet om afhjælpning eller kompensation i overensstemmelse med medlemsbetingelserne. Hvis sagen ikke kan løses, kan B-mærket beslutte at yde frivillig kompensation fra Tryghedspuljen, hvis midler forefindes.
4
Afgørelse
Hvis misligholdelse konstateres, kan B-mærket udstede påbud til bureauet om afhjælpning eller kompensation i overensstemmelse med medlemsbetingelserne. Hvis sagen ikke kan løses, kan B-mærket beslutte at yde frivillig kompensation fra Tryghedspuljen, hvis midler forefindes.
Praktiske detaljer
Praktiske detaljer
Hvad udbetaler puljen ikke til?
Tvister, som alene handler om faglig uenighed uden dokumenteret misligholdelse
Tvister, som alene handler om faglig uenighed uden dokumenteret misligholdelse
Tvister, som alene handler om faglig uenighed uden dokumenteret misligholdelse
Krav, som ikke kan dokumenteres (fx “vi er utilfredse”)
Krav, som ikke kan dokumenteres (fx “vi er utilfredse”)
Krav, som ikke kan dokumenteres (fx “vi er utilfredse”)
Tab der skyldes force majeure eller forhold uden for bureauets kontrol
Tab der skyldes force majeure eller forhold uden for bureauets kontrol
Tab der skyldes force majeure eller forhold uden for bureauets kontrol
Kunder af ikke-certificerede bureauer
Kunder af ikke-certificerede bureauer
Kunder af ikke-certificerede bureauer
Tvister, som alene handler om faglig uenighed uden dokumenteret misligholdelse
Artifact’s unified platform transforms scattered insights into optimized automation—technical knowledge optional.
Artifact’s unified platform transforms scattered insights into optimized automation—technical knowledge optional.
Finansiering og forvaltning
Puljen finansieres af bidrag fra deltagende, certificerede bureauer. Midlerne forvaltes på en særskilt konto, alene til brug for dokumenterede sager og drift af ordningen. Der udbetales op til 20.000kr pr sag.
Artifact’s unified platform transforms scattered insights into optimized automation—technical knowledge optional.
Artifact’s unified platform transforms scattered insights into optimized automation—technical knowledge optional.
B-mærket hæfter ikke personligt for puljen. Eventuelle resterende midler kan ikke tilfalde ejerkredsen som udbytte; overskud håndteres i henhold til ordningens vedtægter.
Artifact’s unified platform transforms scattered insights into optimized automation—technical knowledge optional.
Artifact’s unified platform transforms scattered insights into optimized automation—technical knowledge optional.
Sikkerhed og fortrolighed
Alle sager behandles fortroligt mellem kunde, bureau og B-mærket. Afgørelser kommunikeres neutralt og faktuelt. Sagsbehandling kan føre til påbud, midlertidig suspension eller tab af certificering for bureauet.
Artifact’s unified platform transforms scattered insights into optimized automation—technical knowledge optional.
Artifact’s unified platform transforms scattered insights into optimized automation—technical knowledge optional.
Kort om juridisike rammer
Tryghedspuljen er en frivillig, kollektiv serviceordning. Den giver ikke forbrugeren eller kunden en juridisk ret til dækning, og ordningen er ikke en forsikring eller kaution. Eventuelle udbetalinger fra puljen sker alene efter B-mærkets konkrete beslutning og afhænger af puljens midler.
Artifact’s unified platform transforms scattered insights into optimized automation—technical knowledge optional.
Artifact’s unified platform transforms scattered insights into optimized automation—technical knowledge optional.
Ofte spurgte spørgsmål
Ofte spurgte spørgsmål
Hvordan lang tid tager en afgørelse?
Tiden afhænger af sagens kompleksitet og parternes respons; vi prioriterer hurtig behandling, men nøjagtig tid oplyses ved modtagelse af sagen.
Er der en øvre grænse for kompensation?
Ja, 20.000kr pr sag.
Kan bureauer købe sig fra ansvar?
Nej. Deltagelse i puljen ændrer ikke bureauets aftale- og erstatningsansvar overfor kunden.
Hvordan sikrer I, at puljen ikke er en forsikring?
Puljen drives som en kollektiv, frivillig ordning med særskilt forvaltning, uden individuelle præmier eller retlige krav på udbetaling. Midler kan ikke udbetales som udbytte til ejere.
Hvordan lang tid tager en afgørelse?
Tiden afhænger af sagens kompleksitet og parternes respons; vi prioriterer hurtig behandling, men nøjagtig tid oplyses ved modtagelse af sagen.
Er der en øvre grænse for kompensation?
Ja, 20.000kr pr sag.
Kan bureauer købe sig fra ansvar?
Nej. Deltagelse i puljen ændrer ikke bureauets aftale- og erstatningsansvar overfor kunden.
Hvordan sikrer I, at puljen ikke er en forsikring?
Puljen drives som en kollektiv, frivillig ordning med særskilt forvaltning, uden individuelle præmier eller retlige krav på udbetaling. Midler kan ikke udbetales som udbytte til ejere.
Hvordan lang tid tager en afgørelse?
Tiden afhænger af sagens kompleksitet og parternes respons; vi prioriterer hurtig behandling, men nøjagtig tid oplyses ved modtagelse af sagen.
Er der en øvre grænse for kompensation?
Ja, 20.000kr pr sag.
Kan bureauer købe sig fra ansvar?
Nej. Deltagelse i puljen ændrer ikke bureauets aftale- og erstatningsansvar overfor kunden.
Hvordan sikrer I, at puljen ikke er en forsikring?
Puljen drives som en kollektiv, frivillig ordning med særskilt forvaltning, uden individuelle præmier eller retlige krav på udbetaling. Midler kan ikke udbetales som udbytte til ejere.
For virksomhedskunder
Er du kunde og vil anmelde en sag?
Er du kunde og vil anmelde en sag?
Er du kunde og vil anmelde en sag?
Tryk på knappen nedenfor, for at gå til vores anmeldelsesformular, og starte processen.
Tryk på knappen nedenfor, for at gå til vores anmeldelsesformular, og starte processen.
Tryk på knappen nedenfor, for at gå til vores anmeldelsesformular, og starte processen.
For bureauer
Er du bureau og vil deltage i ordningen?
Er du bureau og vil deltage i ordningen?
Er du bureau og vil deltage i ordningen?
Tryk på knappen nedenfor, for at læse mere om krav og tilmeldingsprocessen
Tryk på knappen nedenfor, for at læse mere om krav og tilmeldingsprocessen
Tryk på knappen nedenfor, for at læse mere om krav og tilmeldingsprocessen